نوشته شده توسط : ساحل

وردپرس چیست؟
همواره اگر در انجمن‌های متنوع عضو شده باشید گاها تاپیک‌هایی را با موضوعاتی از قبیل اینکه آیا با وردپرس می‌توان یک سایت با موضوعات (فروشگاهی، خبری، شرکتی و موزیک) تاسیس کرد؟، در این تعلیم منظور دارم تا به شناسایی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازم، البته چه بسا در آغاز که عنوان مقاله را نگریستن کنید چیز تازه‌ای برای شما نباشد، ولی عموما این سوال که وردپرس چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه سایت‌هایی با وردپرس می‌توان راه‌اندازی کرد؟ و از این دست سوالات همواره برای کاربران پیش می‌آید. خاصی را راه‌اندازی کرد روبرو شده‌اید، عموم کاربران که اخیرا برآنند تا وارد دنیای کبیر وردپرس شوند همواره چنین سوالاتی را از سایرین می‌پرسند لغایت بتوانند یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای سایت خود گزینش کنند.

وردپرس چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده به شناسایی وردپرس بپردازیم، وردپرس عبارت است از یک سیستم مدیریت محتوای سایت‌ساز که با به کارگیری ان قادر خواهید بود تا اقدام به راه‌اندازی گونه ها گوناگونی از وبسایت و وبلاگ بپردازید. هم‌اکنون که در حال اجتماع این نوشتار هستم نسخه وردپرس 4.8 نیز منتشر شده است، با اطمینان بر پای بست، تجربیات شخصی و نمونه‌های مشاهده شده به جرأت می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم به انگیزه نرمش فوقانی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد با به کارگیری آن توانا خواهید بود تا اقدام به راه‌اندازی هر گونه وبسایت با وردپرس کنید.

برای راه‌اندازی وردپرس کافی است لغایت پسینیان نسخه از این سیستم مدیریت محتوای دوست داشتنی را دانلود کرده و سپس با تهیه هاست مناسب اقدام به نصب و راه‌اندازی آن کنید، که در مقالات بعدی میزبان‌فا به رسیدگی کلیه موارد مربوط به راه‌اندازی و استفاده از وردپرس خواهیم پرداخت. اگر هم الان از هاست سی پنل استفاده می کنید و تصمیم دارید وردپرس را بر روی هاست سی پنل نصب کنید، به شما رهنمود می کنم ویدیو آموزشی شیوه نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل را تماشا بفرمایید.

اما اگر بخواهیم الی با یک زبان حرفه‌ای‌تر اقدام به شناسایی وردپرس کنیم و پاسخ این سوال را که وردپرس چیست؟ را بدهیم می‌توان گفت که، وردپرس عبارت است از یک بسته نرم‌افزاری متن باز و مجانی تحت وب که در دسته CMS ها که مخفف (Content Management System) می‌باشند پیمان دارد.

همانطور که اشاره شد وردپرس به چهره مجانی و متن باز می‌باشد که جزو تقسیم نرم‌افزارهای دنیای آزاد می‌توان آن را قرار داد. و به معنی این است که اگر دستی در برنامه‌نویسی و کدنویسی داشته باشید قادر خواهید بود الی هر گونه شخصی سازی بر روی وردپرس انجام دیتا و سایت دلخواه خود را با به کارگیری ان طراحی و پیاده سازی کنید.

وردپرس با به کارگیری زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده و بدست Mysql نیز حمایت می‌شود، در ضمن نسخه‌ای برای پست‌گرس‌کیوال نیز موجود می‌باشد این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است که در 27 مِی سال 2003 آن را به چهره رسمی عرضه کرد، نرم‌افزار کدبازی که در نخست به طور گسترده از سوی وبلاگ‌نویسان برای نوشتن وبلاگ باره کاربرد قرار می‌گرفت ولی حال با گذشت چند سال از انتشار آن و به‌روزرسانی‌های مختلفی که در آن برپایی شده است و از طرفی همان انعطاف‌پذیری که در بالا به آن اشاره شد حال توانا خواهید بود لغایت علاوه بر وبلاگ با به کارگیری افزونه‌ها و طراحی‌های اختصاصی در پوسته‌های وردپرس هر گونه وبسایتی را با آن راه‌اندازی کنید.

طراحی قالب وردپرس

طراحی نما و قالب وردپرس
پس از نصب و تاسیس وردپرس، اکنون که نوبت به این می‌رسد تا طراحی ظاهر آن را به دلخواه خویش تغییر دهید که در این باره می‌توانید از تقسیم نمایش> پوسته‌ها اقدام به اعمال دگرگونی ها ظاهری سایت خود کنید. پوسته وردپرس، قالب وردپرس یا همان WordPress theme طرح ظاهری وبسایت شما را تشکیل می‌دهند که می‌توانید با استفاده از زبان‌های گوناگون برنامه نویسی همچون Css، بسته‌های فونت آیکون و… از ظاهری به‌روز در آن کاربرد کنید. قالب های رایگان برای وردپرس بسیار بسیار هستند و می توانید آن ها را در سرتاسر اینترنت جستجو کنید.

پس از برگزیدن قالب وردپرس مناسب، می‌توانید با تغییر در چیدمان المان‌های گوناگون صفحه همچون نمایش بخش‌های دسته‌بندی، واپسین مطالب، واپسین دیدگاه‌ها و… اقدام به سفارشی سازی ظاهر سایت خود کرده و بخش‌های مختلف را با سلیقه پسندیده و دلخواه خود در سایت اختصاصی سازی کنید.

خوشبختانه وردپرس در سایت رسمی خود که با آدرس wordpress.org در دسترس می‌باشد شامل منبع عظیمی از انواع قالب‌ها و پوسته‌های وردپرسی می‌باشد که بر پای بست، دسته‌بندی و فیلتر‌های پسندیده در آن می‌توانید اقدام به جستجوی هرگونه قالب وردپرس همچون خبری، فروشگاهی، شخصی، شرکتی و… کرده و از آنها استفاده کنید. که این منبع عظیم را با اسم مخزن وردپرس می‌شناسیم. برای دسترسی به اندوختگاه قالب‌های وردپرس می‌توانید به ادرس wordpress.org/themes مراجعه کنید.

امنیت وردپرس

ایجاد بخش‌های متنوع در وردپرس با به کارگیری افزونه‌ها
پس از سفارشی سازی ظاهر سایت خویش پیشه به همینجا ختم نشده و توانا خواهید بود الی هر گونه تقسیم دیگری را به وردپرس برای موارد گوناگون اضافه کنید که در این صورت پلاگین‌های وردپرس و یا همان افزونه وردپرس به شما کمک خواهند کرد. افزونه وردپرس را می‌توان به عنوان بسته‌های نرم‌افزاری کوچکتر در وردپرس در نظر گرفت که با قرارگیری در وردپرس به عنوان یک مکمل عمل کرده و با برنامه‌نویسی خاصی که بر روی آنها چهره گرفته است وظیفه خاصی را اتمام می‌دهند.

اگر بخواهم با بیان مثال به این سوژه اشاره کنم ساده‌ترین آن را می‌توان به ساخت فرم اشاره کرد. برای ساخت فرم در وردپرس لازم است الی از یک افزونه بهره‌گیری کنید که در بین افزونه‌های موجود افزونه فرم تماس 7 از محبوبیت فوقانی برخوردار است، پس از نصب این افزونه و قرارگیری آن در کناره وردپرس امکان ساخت فرم برای شما فراهم خواهد شد که می‌توانید فرم خود را با استفاده از آن طراحی کرده و در صفحات خویش از انها برای جمع آوری اطلاعات کاربران بهره‌گیری کنید.

افزونه‌های وردپرس نیز به چهره مجانی همچون قالب وردپرس شامل یک منبع عظیم می‌باشند که با جستجو بر پای بست، دسته‌بندی و فیلترهای خاص آن قادر خواهید بود تا با مراجعه به صفحات هر افزونه در انبار- انباشتگاه وردپرس به ویژگی‌های آنها و کاری که اتمام می‌دهد دسترسی داشته و از آنها کاربرد کنید. برای دسترسی به مخزن افزونه‌های وردپرس می‌توانید به آدرس wordpress.org/plugins مراجعه کنید



:: بازدید از این مطلب : 501
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 مهر 1398 | نظرات ()