نوشته شده توسط : ساحل

نصب ویندوز از طریق شبکه در صورتی که شمار کلاینت های شبکه زیاد باشد ، یکی از بحران هایی می باشد که اکثر مدیران بعد از پیاده سازی شبکه در سازمان خود با آن مقابل می شوند و از شرکت راه اندازی شبکه در این گویه مشاوره می گیرند. درصورتی که هدف داشته باشید روی چندین کامپیوتر بصورت هم موعد ویندوز نصب کنید ، بی گمان صرف وقت برای نصب ویندوز روی هر سیستم به طور مجزا پیشه کاستی خواهد بود. به منظور تسریع این فرایند ، مایکروسافت سرویسی به اسم wds یا windows deployment services ارائه کرده است. بسیاری از کاربران تازه کار ، ممکن است با پرسش “سرویس wds چیست” مواجه شوند و ما در ادامه تعلیم wds ، مراحل نصب ان را خواهیم گفت. نصب ویندوز از طریق wds بهترین گذرگاه حل ممکن برای نصب ویندوز از طریق شبکه روی کلاینت های مختلف می باشد که در این نوشتار قصد داریم به صورت کاربردی و گام به گام ، نحوه تاسیس سرویس WDS و نصب ویندوز از راه شبکه بر روی ویندوز 7 و ویندوز 10 را به شما خوانندگان محترم آموزش دهیم.

نصب ویندوز از راه شبکه و تعلیم راه اندازی WDS
سرویس wds این امکان را به ما می دهد که به کمک ایمیج اخذ از ویندوزی که تمام نرم افزارهای مورد بیچارگی یک سازمان روی آن نصب شده است ، نصب ویندوز از طریق شبکه را بر روی تمامی کلاینت ها داشته باشیم. زمانی که تمام سیستم ها در یک شبکه و به یک سوییچ وصل هستند ، در صورتی که کلاینت ها قابلیت network Boot یا Pre Execution Environment داشته باشند ، به سرور wds وصل شده ، آی پی میگیرند و نصب ویندوز از راه شبکه lan صورت می گیرد.

 

پیش نیازهای wds هنگام نصب ویندوز از طریق شبکه
به هدف پیاده سازی و استفاده از این سرویس باید نیازمندی های wds را در شبکه فراهم کرد. این نیازمندی ها بر این پایه اند :

نصب اکتیو دایرکتوری و برپایی Domain Controler به این دلیل که سرور wds باید عضو دومین باشد.
راه اندازی DNS سرور و نصب و کانفیگ DHCP سرور تا بدین وسیله کلاینت ها به کمک قابلیت pxe به dhcp سرور متصل شده و IP دریافت میکنند.
نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات ip در نصب ویندوز از طریق wds

 

پیش از نصب ویندوز از راه شبکه ، باید به این نکته توجه داشته باشید که تنظیمات مربوط به راه اندازی سرویس DHCP ، DNS و اکتیو دایرکتوری را انجام دهید و آموزشات این مقاله بر این پای بست، تألیف شده که شما کاربر ارجمند ، پیشتر این تنظیمات را اعمال کرده اید. برای نصب ویندوز از راه wds ، پیوستگی مطلب را که مربوط به تاسیس wds می باشد مطالعه نمایید. احتمالاً برایتان جالب باشد وقتی بدانید با به کارگیری خدمات مجازی سازی شبکه آریستک می توانید در کمترین سررسید شدنی ، روی چند کامپبوتر به وسیله مجازی سازی دسکتاپ ویندوز را نصب کنید.

نصب ویندوز از راه شبکه
تنظیمات dns در نصب ویندوز از طریق wds

 

1- نخستین قدم برای نصب ویندوز از طریق wds این است که در صفحه server manager گزینه add roles and feature را انتخاب کنید.

نصب ویندوز از راه شبکه
تنظیمات سرور در نصب ویندوز از طریق شبکه

 

2- در این مرحله نصب ویندوز از طریق شبکه ، گزینه Role based or feature based installation را گزینش کنید و Next را کلیک کنید.

نصب ویندوز از راه شبکه
انتخاب گونه نصب ویندوز از طریق wds

 

3- سرور و سیستمی که قرار هست این رول بر روی آن نصب شود انتخاب کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
انتخاب سرور در نصب ویندوز از طریق شبکه

 

4- در این تقدیر سرویس wds یا windows deployment services را برگزیدن کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات اثناء نصب ویندوز از راه wds

 

5- باتوجه به شکل زیر تیک هر دو گزینه را زده و در مرحله فرجام روی install کلیک کنید لغایت مراحل نصب و راه اندازی wds تکمیل شود. در پایان روی دکمه close کلیک کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات سرور هنگام نصب ویندوز از طریق شبکه

نحوه کانفیگ و نصب ویندوز از طریق wds
برای استفاده از این سرویس و نصب ویندوز از طریق شبکه ، آغاز باید آن را کانفیگ کنید. آموزش روش تنظیمات و کانفیگ سرویس wds را در پیوستگی بدان پرداخته ایم :

1- نخستین مرحله در صفحه wdsاین است که روی نام سرور راست کلیک کنید و گزینه config server را انتخاب کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات سرویس wds برای نصب ویندوز از طریق شبکه

 

2- در صفحه ی باز شده بر روی next کلیک کرده و با رفتن به صفحه ی جدید گزینه integrated with active directory را گزینش کنید.

نصب ویندوز از راه شبکه
اکتیو دایرکتوری برای نصب ویندوز از طریق شبکه

 

3- در سرنوشت بعد نصب ویندوز از طریق wds ، محل اندوخته سازی wim وboot.wim و wds management tools و… را باید انتخاب کنید و با برگزیدن گذرگاه و کلیک بر روی next ، وارنینیگ system volume رهنمود میکند برای نصب سرویس درایو مجزا برگزیدن شود. در صفحه proxy dhcp server هر دو گزینه را بدلیل اینکه هر دو سرویس wds و dhcp بر روی یک سرور قرار دارد گزینش کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات پراکسی در نصب ویندوز از راه شبکه

 

4- در صفحه جدید با انتخاب گزینه ی respond to all client computers به سرور گفته میشود به در آهنگ همگی سیستم ها به قصد نصب ويندوز از طريق شبکه پذیرش داده شود.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات زمان پاسخگویی سرور اثناء نصب ویندوز از راه شبکه

 

مراحل نصب و کانفیگ سرویس wds به آخر قبض وبا راست کلیک بر روی اسم سرور سرویس را start کنید. حال wds اماده دریافت فایل های boot.wim و install.wim و پیوستگی کلاینت ها به ان برای نصب ویندوز از راه wds است و باید فایل install.wim را حاضر کرد. در پیوسته اموزش نصب ویندوز از طریق شبکه بر روی ویندوز 7 و ویندوز10 خواهیم داشت.

آموزش نصب ویندوز 7 از طریق شبکه
اگر از ویندوز سون به هدف ساخت ابزار برای گرفتن ایمیج از ویندوز مرجع کاربرد می کنید، مراحل ذیل را پیگیری کنید :

1- نرم انگیزه ها AIK یا Automate Installation kit را بر روی ویندوز 7 اجرا کنید و گزینه windows AIK setup را انتخاب کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
نصب ویندوز از راه شبکه

 

2- لایسنس نرم افزار را قبول کرده و بر روی next کلیک کنید لغایت نرم انگیزه ها نصب شود. سپس در سرنوشت all programs پوشه Microsoft windows Aik را بازکرده و Deployment Tools Commanad را با راست کلیک بر روی آن و برگزیدن گزینه Run as administrator اجرا کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
فایل AIK برای نصب ویندوز از طریق شبکه

 

3- با اجرای اجازه copype x86(or amd64) c:winpe خواسته می شود که دست موزه مربوط به گرفتن Image را در مسیر خواسته شده برپایی کند.

نکته : درصورتی که ویندوز رفرنس حائز cpu 64 بیت است amd64 و در صورتیکه cpu 32 بیتی x86 را در command وارد کنید و در مسیر خواسته شده پوشه winpe ایجاد میشود.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات و نصب ویندوز از راه شبکه

 

4- فایل wim موجود در پوشه c:winpe فایل بوت مربوط به winpe است ،ان را کپی کنید و در گذرگاه C:winpeISOSource اندوخته کنید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات و نصب ویندوز از طریق wds

 

5- در پیوستگی نصب ویندوز از راه wds ، به گذرگاه نصب AIK c:Program filesWindows AIKToolsx86 بروید (درصورتیکه cpu 64بیت بوده و در مرحله پیش amd64 زده شد، پوشه amd64 را باز کرده) و فایل Imagex را کپی و در راه c:winpeIso ذخیره کنید. پوشه Iso و فایل imagex پیمان است فرایند دریافت ایمیج را در راستای نصب ويندوز از طريق شبکه اتمام دهد و فایل winpe.wim نیز وظیفه این را دارد که سیستم از راه فایل winpe بوت شود و نه ویندوز. حال باید این پوشه را تبدیل بهiso کرد و فایل etfsboot مارک این فایل را تبدیل به bootable می کند.

6- مطابق شکل پایین با وارد کردن کد Osdimg –n –bc:winpeetfsboot.com c:winpeiso c:winpe.iso : در پیرامون Deployment Tools Commad فایل winpe.iso ساخته و از این استفاده میکنیم تا از ویندوز مرجع image تعبيه کنیم.

نصب ویندوز از راه شبکه
تنظیمات و نصب ویندوز از راه wds

 

7- در ادامه نصب ویندوز از راه شبکه نوبت به حاضر سازی ویندوز مرجع می رسد. برای اینکار نرم افزارهای لازم را نصب و تنظیمات مورد نظر را بر روی آن اعمال کنید. هر سیستم SID و Computer Name منحصر بفرد خود را دارد و نیازست که این تنظیمات برای هر کلاینت ،هنگام نصب، دوباره generate شود. برای اینکار نرم اسباب Sysprep را که در گذرگاه c:windowsSystem32Sysprep قرار دارد اجرا کنید. با انتخاب گزینه ی OOBE و زدن تیک generalize و انتخاب shutdown به سیستم گفته می شود که computer name و Sid سیستم منزه شود و بعد از سپریدن اینکار سیستم خاموش شود و با بالا آمدن سیستم مجدد اس ای دی جنریت کند الی این ویندوز که بعنوان سیستم عامل مرجع برای نصب ويندوز از طريق شبکه مورد استفاده قرار می گیرد بر روی هر کلاینت اس ای دی یونیک کسب کند. در هر مرحله از مراحل نصب ، می توانید از گونه ها خدمات شبکه آریستک کاربرد کنید و تند تر فرآیند نصب ویندوز کامپیوترهای سازمان خویش را سپریدن دهید.

نصب ویندوز از طریق شبکه
تنظیمات SID در نصب ویندوز از راه wds

 

8- حال تنظیم کنید که ویندوز رفرنس ازطریق cd/dvd بوت شود و سی دی در بر گیرنده iso را پیمان دهید لغایت بوت شود.

نصب ویندوز از راه شبکه
تنظیمات گونه بوت در نصب ویندوز از راه wds

 

9- محیطی شبیه محیط command باز می شود که باید کد زیر را وارد کنید. با این کد از ویندوز image گرفته که در راه c:install.wim اندوخته می شود و در wds با نام win 7 ultimate دیده میشود .

Imagex.exe /capture c: c:install.wim “win7ultimate” /compress fast /verify

نصب ویندوز از راه wds
محیط command برای نصب ویندوز از راه wds

 

10- حال فایل install.wim مربوط به نصب ویندوز را در گذرگاه انتخاب شده دارید. فایل boot.wim ویندوز رفرنس را نیز در این مرحله نیاز داریم تا نصب ویندوز تحت شبکه اتمام شود.

11- در این مرحله از نصب ویندوز از راه wds ، بر روی install image راست کلیک کنید و add install image را گزینش کنید.

نصب ویندوز از راه شبکه
نحوه اد کردن فایل ایمیج در نصب ویندوز از راه شبکه

 

12- در این مرحله نصب ویندوز از طریق wds ، ویندوز را میتوان وارد یه گروه از سیستم عامل های موجود کرده یا یک گروه جدید ایجاد کرد.

نصب ویندوز از طریق wds
گروه بندی سیستم عاملها در نصب ویندوز از طریق شبکه

 

13- از گذرگاه ذخیره شده فایل wim را گزینش کنید و با کلیک بر روی next فایل ایمیج اضافه می شود. سپس مثل همین طریق ، فایل boot.wim را در تقدیر boot image اد کنید..

نصب ویندوز از طریق wds
نحوه افزودن boot image در نصب ویندوز از راه شبکه

 

بوت از طریق شبکه چه کاربردی دارد؟

14- در بایوس قسمت network boot را در اولویت بوت سیستم قرار دهید تا از این روش به سرور wds وصل شود و نصب ویندوز از طریق شبکه چهره گیرد.

نصب ویندوز از راه wds
تنظیمات بایوس در نصب ویندوز از راه wds

 

15- مطابق شکل زیر میبینید که با روشن کردن کلاینت در ابتدا به سرویس dhcp متصل شده ip میگیرد و از ما میخواهد با زدن دکمه f12 وارد مراحل نصب ویندوز از روی شبکه شود.

نصب ویندوز از راه wds
سرویس dhcp در نصب ویندوز از راه شبکه

 

16- دید windows deployment services در رأس صفحه گویای نصب ویندوز از راه wds است . مطابق شکل زبان را گزینش کنید و بر روی next کلیک کنید.

نصب ویندوز از طریق wds
مرحله برگزیدن زبان در نصب ویندوز از راه wds

 

17- ویندوز را با نامی که در مراحل پیش نصب ویندوز از راه wds ثبت کردیم ( win 7 ultimate ) اینجا خواهید رویت و انتخاب کنید و با تکمیل فرایندها نصب ويندوز از طريق شبکه بر روی ویندوز 7 آخر می یابد.

نصب ویندوز از طریق wds
مرحله برگزیدن سیستم عامل و نصب ویندوز از راه wds

 

آموزش نصب ویندوز 10 از راه شبکه
نصب ویندوز 10 از طریق شبکه زیاد همانند ویندوز 7 می باشد فقط در برخی از مراحل تفاوت هایی وجود دارد که گفته خواهد شد. مراحل آموزش به شرح زیر می باشد :

1- در ویندوز 10 همانطور که در شکل ذیل می بینید نرم افزاری که برای دریافت image استفاده می شود Adk یا به عبارتی assessment and deployment kit می باشد.

نصب ویندوز از طریق wds
فایل Adk در نصب ویندوز از طریق شبکه

 

2- نرم اسباب را اجرا کرده و مسیر نصب را انتخاب و بر روی next کلیک کنید. سپس در پیوستگی نصب ویندوز از راه wds ، گزینه NO را گزینش کنید.

3- گزینه های deployment tools و windows preinstallation environment را گزینش کنید و با کلیک بر روی install فرایند نصب این آلت پیش درآمد می شود. با پسین نصب، همانند ویندوز سون پیرامون کامند adk را با زدن run as administrator اجرا کنید.


تنظیمات و نصب ویندوز از راه wds

 

4- مجددا باتوجه به مدل cpu ویندوز مرجع، کد copype amd64(x86) c:winpe را وارد کنید. فایل winpe ساخته شده متفاوت از ویندوز سون بوده و احتیاج به کپی و انتقال فایلی ندارد.

نصب ویندوز از طریق wds
ساخت فایل winpe در نصب ویندوز از طریق شبکه

 

5- با زدن کد makewinpemedia /iso “c:winpe” “c:winpe.iso” فایل ایزو مربوط به آلت گرفتن ایمیج ساخته میشود.

نصب ویندوز از راه wds
ساخت ایمیج در نصب ویندوز از طریق شبکه

6- باقی مراحل نصب ویندوز از طریق شبکه را مطابق ویندوز سون برای اماده سازی ویندوز رفرنس انجام دهید. فقط در واپسین،انجام ،زمانی که ویندوز رفرنس از راه winpe بوت می شود در پیرامون باز شده کد ذیل را وارد کنید الی فایل install.wim ساخته شود.

dism /capture-image /imagefile:c:install.wim /capturedir:c: /name:”win10″

سخن پایانی

آموزش نصب ویندوز از طریق شبکه برای اغلب مدیرانی که اخیرا در سازمان خود تاسیس شبکه اتمام دیتا اند ، بسیار کاربردی می باشد زیرا به کمک این نوشتار می توانند از طریق شبکه و با یکبار نصب ویندوز روی سرور ، کلیه کامپیوترهای سازمان را مجهز به سیستم عامل ویندوز کنند و صرفه جویی های محسوسی را در وقت و خرج های سازمان داشته باشند. در این نوشتار سعی کردیم شما را در نصب ويندوز از طريق شبکه به صورت مرحله به مرحله همراهی کنیم و مسیر حلی برای چالش نصب ویندوز ، روی بیش از یک سیستم در شبکه lan به شما خوانندگان محترم ارائه کنیم. اگر در هر کدام از مراحل نصب ویندوز از طریق wds به دشوار و یا سوالی برخورد کردید ، می توانید در انتهای همین صفحه دیدگاه خویش را ثبت کنید لغایت کارشناسان فنی تیم آریستک در اسراع وقت پاسخگوی شما باشند. همچنین می توانید با عدد گیری روابط عمومی آریستک ، به حامی های آریستک متصل شوید و از خدمات حمایت شبکه آریستک مستفیض شوید.





:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: